Tweeten achter het stuur van je Tesla. Het kan, maar mag het ook?
Tweeten achter het stuur van je Tesla. Het kan, maar mag het ook?
In oktober 2015 lanceerde Tesla via een software-update de autopilot op haar Model S.
Tesla beschrijft het zelf als volgt: Met Autopilot kan Model S zichzelf binnen de rijbaan houden, door een tikje op de richtingaanwijzer van rijbaan veranderen, en de snelheid aanpassen aan de situatie door middel van de actieve, verkeersbewuste cruise control. Digitale controle over de motoren, remmen en het sturen helpt botsingen via de voor- en zijkanten, evenals het van de weg raken van de auto te voorkomen. Tesla Autopilot neemt de saaie en potentieel gevaarlijke aspecten van het auto rijden over langere afstanden weg.
Het klinkt als een win-win situatie voor elk drukbezet social media adept: reizen in stijl, rust en comfort, en de tijd om up-to-date te blijven. Snelweg op, smartphone in de aanslag, twee duimen beschikbaar, de wereld aan je voeten.
Verleidelijk, maar mag het ook?
Tesla zegt hierover zelf: De bestuurder is nog steeds verantwoordelijk voor het besturen van de auto.
Dat klinkt logisch, maar mag je die verantwoordelijkheid ook opnemen met een oog op de weg, en je andere oog en twee duimen op je smartphone?
Het antwoord is eenvoudig: nee. En sterker nog: het is strafbaar.
In België wordt dit geregeld door het artikel 8 van de Wegcode (K.B. 1 december 1975)
Het artikel 8.3. Begint met de zin Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Tot zover nog geen probleem. Misschien kan je de uitvoering ‘delegeren’ aan je autopilot?
Het artikel gaat verder: Hij (= de bestuurder) moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Dat wordt al moeilijker.
Maar het verhaal stopt bij artikel 8.4.: Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
En stilstaan en parkeren kan je wettelijk echt alleen aan de kant van de weg, een korte stop voor een rood verkeerslicht, een spoorwegovergang of een ophaalbrug vallen niet onder de wettelijke definitie van stilstaan en parkeren.
Wat riskeer je?
De inbreuken op de artikelen 8.3. en 8.4. zijn allebei overtredingen van de tweede graad. Dit wil zeggen dat de politie een onmiddellijke inning kan aanbieden van €110, het parket een minnelijke schikking kan voorstellen van €120, en een rechter een geldboete kan opleggen van €120 tot €1500, met een eventueel rijverbod van 8 dagen tot vijf jaar.
Hoewel de wetgever in 1975 geen rekening hield met een autopilot, kan de wegcode uiteraard wel aangepast worden, net zoals dat gebeurde voor elektrische fietsen, speed pedelecs, elektrische rolstoelen, segways, en dergelijke.
Tot dan biedt de autopilot aan Tesla-bestuurders een verhoogde veiligheid en comfort, maar vooralsnog geen verhoogde tijdsefficiëntie.
26/05/2016